نمونه پیشینه تحقیق تعریف و مفاهیم و انواع هزینه ها
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 161 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 64 |
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها در 64 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10
2-1 مقدمه. 11
2-2 مبانی نظری تحقیق.. 12
2-2-1 تعریف هزینه. 12
2-2-2 هزینه در مقابل بها 13
2-2-3 هزینههای مختلف برای مقاصد گوناگون. 14
2-2-4 مفاهیم، اصطلاحات و طبقهبندیهای گوناگون هزینهها 16
2-2-5 موضوع هزینه. 16
2-3 مراحل سیستم تعیین بها 17
2-3-1 انباشت بها 17
2-3-2 تخصیص بها 18
2-3-2-1 محرک بها 18
2-3-2-2 مدیریت بها 19
2-4 مبانی طبقهبندی بها 20
2-4-1 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت رهگیری (بر مبنای روش تخصیص) 21
2-4-2 طبقهبندی بها بر مبنای رفتار. 24
2-4-3 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با محصول. 26
2-4-4 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت کنترل. 28
2-4-5 طبقهبندی بها بر مبنای ماهیت طبیعی.. 30
2-4-6 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با حوزه عملکرد. 30
2-4-7 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت استفاده در تصمیمگیری.. 31
2-4-8 طبقهبندی بها بر مبنای کل یا واحد بودن. 31
2-5 هزینه فرصت... 32
2-6 هزینههای ریخته شده 33
2-7 هزینه تفاضلی.. 34
2-7-1 هزینههای تفاضلی به عنوان هزینههای اضافی.. 34
2-8 هزینه نهایی و هزینه متوسط.. 34
2-9 هزینه، منفعت اطلاعات... 35
2-10 هزینههای جایگزینی.. 35
2-11 هزینههای قابل انتساب... 35
2-12 هزینههای تعطیلی.. 36
2-13 انباشت و انتساب هزینهها 36
2-13-1 تخصیص هزینههای غیرمستقیم. 37
2-14 هزینههای منقضی شده و هزینههای منقضی نشده 39
2-15 محرکهای هزینه و مدیریت هزینه. 39
2- 16 گرایش هزینهها 40
2-17 رفتار هزینه. 41
2-17-1 روشهای برآورد توابع هزینه. 41
2-18 چسبندگی هزینه. 41
2-18-1 رفتار هزینه نسبت به سطوح فعالیت... 44
2-18-2 دلایل چسبندگی هزینه. 46
2-19 سیستمهای جدید هزینهیابی.. 47
2-19-1 سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت... 47
2-19-2 هزینهیابی دوره عمر محصول. 50
2-19-3 هزینهیابی هدف... 56
2-20 پیشینه تحقیق.. 62
2-21-1 تحقیقات داخلی.. 62
2-21-2 تحقیقات خارجی.. 67
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه:
فرآیند مدیریت مستلزم برنامهریزی، کنترل و تصمیمگیری است. مدیران میتوانند هر یک از این وظایف سه گانه را با دسترسی به موقع به اطلاعاتی که توسط سیستم حسابداری فراهم میشود، به گونهای موثر اجرا کنند. بسیاری از این اطلاعات بر هزینههایی که در شرکت رخ میدهد، تمرکز دارد. مثلا، در برنامهریزی جداول پرواز هواپیما در شرکتهای خطوط هوایی، مدیران باید به هزینههای سوخت هواپیما، حقوق کارکنان پرواز، هزینههای نشست و برخاست هواپیما و نظایر آن توجه کنند. کنترل هزینههای ساخت رایانههای شخصی در یک شرکت سازنده این گونه رایانهها مستلزم این است که هزینههای ساخت به دقت اندازهگیری و ردیابی شود. در تصمیمگیری راجع به ساخت یک قطعه از قطعات منفصله این گونه رایانهها در داخل شرکت یا خرید آن از تولید کنندگان بیرونی نیز مدیریت باید نسبت به هزینههایی که در نتیجه ساخت این قطعه در داخل یا خرید آن از بیرون واقع میشود، توجه داشته باشد.
همه موارد بالا نمونههایی بارز از وضعیتهایی است که هر یک از آنها بر نوع و مفهومی معین از هزینهها تمرکز دارد. اولین اقدام مهم در مطالعه و بررسی حسابداری صنعتی، دستیابی به شناخت از انواع مختلف هزینههایی است که در یک شرکت رخ میدهد یا مطرح میشود.
اصطلاحات و مفاهیم مختلف هزینه در بسیاری از زمینهها از جمله تصمیمگیری در کلیه حوزههای زنجیره ارزش، سودمند است. این اصطلاحات و مفاهیم، مدیران را در تصمیمگیری در باره موضوعاتی نظیر این که: چه میزان وجه لازم است صرف تحقیق و توسعه شود؟ اثر تغییرات در طراحی محصول بر هزینههای ساخت چیست؟ آیا لازم است بودجه بیشتری صرف تبلیغات و بازاریابی شود؟ آیا محصولات شرکت باید به شکل متمرکز و از طریق انبار مرکزی توزیع شود یا لازم است این توزیع از طریق ایجاد انبارهای منطقهای و فرعی صورت گیرد؟ کمک خواهد کرد. بکارگیری تکنیکها و روشهای حسابداری صنعتی، بررسی و مطالعه گزارشهای مستخرج از سیستم حسابداری صنعتی و اتکا به اطلاعات مرتبط با هزینهها برای مقاصد تصمیمگیری، برنامهریزی و کنترل، همگی نیاز به آگاهی و شناخت کامل از اصطلاخات و مفاهیم گوناگون هزینه دارد.
2-2 مبانی نظری تحقیق
2-2-1 تعریف هزینه
از دیدگاه حسابداری واژه هزینه بسته به زمینه کاربرد آن، دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلف است. مثلا در حسابداری و گزارشگری مالی، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
"خروج وجه نقد و داراییهای دیگر از یک واحد انتفاعی یا مصرف یا استهلاک داراییهای موجود آن یا افزایش بدهیهای یک واحد یا ترکیبی از آنها که در نتیجه اجرای فعالیتهای اصلی یا جانبی واحد واقع شود، هزینه است" (مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی در ایران، 1376، ص69).
در سیستم اطلاعات حسابداری، هزینه به طور کلی به شکل جریان خروج نقد در گذشته یا تعهد پرداخت آن در آینده و یا انقضای ارزش و مصرف دارائیها، تبلور مییابد. اما در حسابداری صنعتی و مدیریت به طور اخص، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
اندازه پولی منابع اقتصادی که بخاطر رسیدن به یک مقصود معین یا یک مزیت مشخص، در گذشته مصرف و فدا شده است یا در نظر است در آینده مصرف و فدا شود.
حسابداری مدیریت و صنعتی، علاوه بر هزینههای گذشته، با هزینههای برآوردی و آتی نیز سر و کار دارد. مثلا، هزینه دستیابی به محصول، معرف اندازه پولی منابعی نظیر مواد، دستمزد و سایر هزینههای ساخت آن محصول است که مصرف شده یا مصرف میشود یا در مورد خدمات نیز هزینه عبارت از ارزش منابعی است که به منظور ارائه آن خدمات مصرف میگردد.