خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات توانایی حل مساله و راهبردهای آن با فرمت docx در قالب 27 صفحه ورد
تعداد صفحات | 27 |
حجم | 63/346 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توانایی حل مسأله مهارتی حیاتی و اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. برخی از صاحب نظران تأکید دارند که این مهارت در سایه به کار گیری یک روش نظام مند و انتظارات مشخص، ارتقا می یابد(سید فاطمی و همکاران،1392). توماس توچ معتقد است که رشد توانایی اندیشیدن و حل مسائل مهم تر از تربیت فنی و حرفه¬ای فراگیران است. در جامعهای که سیستم تعلیم و تربیت آن بدون بحث و انتقاد، امور را میپذیرد و بدون تفکر آنها را منعکس میکند، خطر پدید آمدن انسان های فاقد توان و نیروی تفکر در جامعه زیاد میباشد(به نقل از فتحیآذر، 1382).
مهارت حل مسئله فرایندی شناختی – رفتاری است که افراد به واسطه ی آن استراتژی های مؤثر برای مقابله با موقعیت های مشکل یا مسئله زا در زندگی روزمره را شناسایی و کشف می کنند. حل مسأله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصرحاضر است. امروزه در تمامی فعالیت ها، صاحبان امر به سوی مهارت های تفکر سطح بالا و حل مسأله، چه در حیطه ی عمومی و چه در حیطه ی فناوری، خواه در فعالیت های طبیعی و خواه در فعالیت های مسأله دار فراخوانده می شوند و در اغلب جوامع همه بر این عقیده اند که باید بر افزایش مهارت های حل مسأله تأکید کرد. در واقع واقع حل مسئله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است. حل مسئله مستلزم راهبردهای ویژه و هدفمندی است که فرد به وسیله ی آن ها مشکلات را تعریف می کند، تصمیم به اتخاذ راه حل می گیرد، راهبردهای حل مسئله را انجام داده و بر آن نظارت می کند(به نقل از بهزاد پور و همکاران،1392).
فهرست مطالب
تعریف مسئله و حل مسئله
توانایی و مهارت حل مسئله
روش حل مسئله
راهبردهای حل مسئله
تعریف و تعیین قلمرو حوزه علوم تجربی
فلسفه آموزش علوم تجربی
فلسفه وجودی درس زبان و ادبیات فارسی
اصول حاکم بر برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ اول
منابع