خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات کتابخانه عمومی و ویژگی های کتابخانه ها با فرمت docx در قالب 14 صفحه ورد
تعداد صفحات | 14 |
حجم | 38/946 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
کتابخانه عمومی محل برخورد تخصصها، بینشها، گرایشها، نگرشها و سلایق است که افراد واجد شرایط، متعهد، علاقمند، متفکر، جامعه شناس، روانشناس، سیاس، مقتصد، با تجربه، باحوصله، زیرک، مردم دار، مهربان و صمیمی باید آن را اداره کنند و معلوم است چنین محلی افرادی را می طلبد که باید ویژگیهای متفاوت را در خود داشته باشند. مسایل انسانی به ویژه با نگاهی کیفی به آن می طلبد که افراد شاغل در کتابخانههای عمومی بر عموم مسایل با چشم تخصص نگاه کنند. وظیفه کتابدار متخصص در دانشگاهها یا سازمانهای تخصصی بسیار آسان تر از کار کتابداران کتابخانههای عمومی است.
در کتابخانههای عمومی چون از اقشار مختلف مراجعه می کنند و انگیزههای مراجعه کننده متفاوت است، تبیین، دسته بندی، سازماندهی، پاسخ به نیاز فوری و غیرفوری مراجعان به تبحر، صبر، پشتکار و هوشمندی نیازمند است. از این قرار به نظر می رسد کتابخانه عمومی پایگاه خواستهای متنوع جامعه است که در آن هر کسی مطابق با نیازش شکلی از پاسخ را مییابد و از آن طرف آیینه تمام نمای مشکلاتی است که جامعه با آن دست به گریبان است و مسئولان می توانند از طریق آن به کاستیها و کمبودها و در عین حال زیباییها و قوتها پی ببرند و در جهت تکمیل و یا استفاده از ظرفیتها استفاده کنند (فدایی، 1388، ص2). ایجاد کتابخانههای عمومی از مسئولیتهای مقامات محلی و ملی است و باید بوسیله قوانین ویژه مورد حمایت قرار گرفته و با کمکهای مالی حکومتهای محلی و ملی پشتیبانی شوند. کتابخانه عمومی باید رکن اساسی در راهبرد دراز مدت برای تولید فرهنگ، فراهم آوری اطلاعات، سوادآموزی و آموزش باشد (یونسکو، 1386، ص31).
فهرست مطالب
کتابخانه عمومی
2-2-1. اهداف کتابخانه عمومی
2-2-2. ویژگی های کتابخانه ها
2-2-2-1. کتابخانه عمومی به مثابه نهادی اجتماعی
2-2-2-2- کتابخانه ها به عنوان سازمان
2-2-2-3. کتابخانه به منزله سازمان دیوانسالارانه
2-3. پیشینه پژوهش
منابع